Salt av libbsticka

Jag har inte en libbsticka i alla mina fyra hörn av huset som man ska ha om man vill skydda sig mot diverse onda andar och annat otyg, men jag har 2 rejäla närmare 2 meter höga ruggar i alla fall.

Jag upptäckte att libbstickan höll på att gå i blom. Kryddväxter ska alltid skördas då det är soligt och torrt och innan de går i blom.Efter blomningen blir kvaliteten på bladen sämre.

Med lite snabbhet skyndade jag mig därför att finhacka ca 40 g libbstickeblad och blandade dessa med ca 340 g salt i en glasburk och stängde locket för att saltet riktigt ska få dra till sig alla dofter och smaker. Min tanke är nu att efter att saltet har dragit ur smak och vätska ur bladen så får jag ett fylligare och mer smakrikt salt att använda. Dessutom så är det latinska ordet för libbsticka  libisticum och det betyder helt enkelt läkeväxt. Det året som kommer nu när jag ska använda det här saltet borde ju bara kunna innebära att allt blir VÄLDIGT friskt och bra! 🙂

Kanske borde jag mixat allt, kanske borde jag torkat libbstickan och saltet…. men med så mycket salt och så lite libbsticka borde det fungera ändå tänker jag. Med tanke på osmosen så borde det fungera….Vi får väl se…Jag provar…

Den lilla stugan nere i ängen är kanske också ett tecken på någon form av arkitektur, så det får bli bild nr 8 Arkitektur

libsticka

Finhackad libbsticka tillsammans med salt sett genom en glasburk blir bild nr 127 Ingrediens.

 

örtsalt

4 reaktioner på ”Salt av libbsticka

  1. Ja men då kanske jag kan göra detsamma med koriander – eller? Den är ju ”tunnare” än libbstickan. Kanske man kan hacka med lite chili också i saltet – och lite riven lime? Vad tror du?

    1. Prova! Jag har inte testat, men salt drar ur vätska och saker torkar tack vare saltet. Blir det för fuktigt så öppna locket! Man kan givetvis lägga ut det på en plåt också. Det brukar många göra kanske jag ska tillägga, men jag innbillar mig att det borde bli mer smak i saltet om det hinner ta åt sig lite först…:)

Kommentera

