Svalornas flyguppvisning

Vilken fantastisk flyguppvisning jag fick se idag. Fyra svalor som turades om att ”svischa” ner någon halvmeter ovanför trädgårdslandet och förmodligen svalde några flugor och förhoppningsvis några kålmal i flykten. Tyvärr var jag för långsam med kameran. Om man tittar VÄLDIGT noga kan man se en svart prick till höger som jag lyckades få med då en ladusvala flög över hästhagen bredvid. Det kan ge en bild av hur nära marken de var.

svala i gräs

En ladusvala satte sig ner i trädgårdslandet och då hann jag få en lite halvsuddig bild. Otroligt så snabba och vackra dessa ladusvalor är! När vi flyttade hit för 17 år sen fanns här massor av svalor, men numera är de bara några få som hittar hit varje år.

För några år sedan hade vi turen att ha ett svalbo med ungar på ladugårdsvinden, men ifjol och i år har de inte synts till. Det är lite tråkigt. Vart har alla svalor tagit vägen? Bra på äta mygg sägs dom också vara…

svala i trädgårdsland6

En reaktion på ”Svalornas flyguppvisning

  1. Vad mysigt det låter!
    Har inte kollat statistik etc för just svalor men många fågelarter som är förknippade med jordbruket minskar tyvärr, bla. pga miljögifter etc.

    Tack för kommentaren i min blogg. Hormoner är intressant, även om det knappast är det jag kan mest om även jag om läst lite om det under utbildningen. Den rent praktiska förvandlingen hittade jag i alla fall ett exempel på ute i skogen häromdagen. Insekter är på många sätt lite alienaktiga.

Kommentera

