Dags för squash!

Efter en tråkig inledning på squashodlandet som jag skrev om för ett tag sedan så har den nu börjat blomma och första frukten kan skördas när som helst!

Vill man ha mycket squash så räcker det oftast med en planta. ”Den största stressen med squash är hur man ska hinna skörda” läste jag att en trädgårdsmästare sagt i någon av alla de trädgårdsböcker jag läst. Lite så är det faktiskt med squash när den väl satt i gång. På morgonen kan det vara en liten frukt, men dagen efter kan den nästan vara för stor för att vara riktigt bra.  Det gäller att ha uppsikt så att man vet när det är dags att skörda.

Om man har otur och inga insekter är ute för att pollinera eller man inte får han och honblommor att blomma samtidigt så kan man se det på att toppen på squashen blir alldeles mjuk och ”soppig”. Man kan då hjälpa naturen genom att pollinera för hand, men enklast är om man har en insektsvänlig trädgård, så besparar man sig det arbetet!

På bilden nedan finns det fyra honblommsknoppar som kommit lite olika långt. Den längst till höger kommer att slå ut i morgon för att kunna befruktas.

honblommor squash

Vi gillar squash i vår familj och brukar frysa ner en hel del, så jag har 8 plantor. Favoritsorten är Costata Romanesco, men i år testar jag några nya sorter: Tondo Chiaro di Nizza och Tromboncino. Vi får väl se om de blir ännu populärare. Än så länge leder Romanescon eftersom det är den som jag kan skörda snart!

Det vi lagar mycket av och fryser ner i familjeförpackningar är squashsoppa och en variant av ratatouille. Det är perfekt snabbmat på vintern. Det är lätt att ta fram och bara värma upp efter en lång dag på jobbet. När man kommer hem  vid 6-7 tiden brukar det vara skönt att middagsbestyren går fort.

squash

Squashsoppa låter kanske lite tråkigt, men jag kan lova att det är den perfekta basen. Den är slät, krämig och mild och passar att toppas med det man är sugen på; en näve räkor, knaperstekt bacon, sparris, bondbönor eller bara som den är! Dessutom är den lätt och snabb att göra mycket av. Om man normalt sett tycker att squash är tråkigt ska man definitivt prova den här soppan, för den är inte alls ”squashig” egentligen.

Receptet hittade jag i Fagerdala trädgårdsblogg. Där finns även fler tips.

Squashsoppa, 2 port

Ingredienser: 1 gul lök, 3 msk olivolja, 400 g squash, 3 dl buljong, 1 dl vispgrädde, salt och peppar

Så här gör du: Fräs lök tills den blir mjuk, tillsätt tärnad squash och fräs även denna tills den blir mjuk. Tillsätt buljong. Mixa alltsammans slätt. Häll tillbaka till kastrullen. Tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar.

Om man gör mycket och fryser ner kan man tänka på att soppan håller längre i frysen om man inte fryser den med grädde, men även med grädde så vill jag påstå att den håller minst ett halvår. Känner man sig orolig så tillsätter man grädden vid tillagningen.

När vi  tillagar ”ratatouille” så gör  vi helt enkelt en god tomatsås och tillsätter frästa squashtärningar.  Klart! Det är gott och känns lite somrigt att ta fram en sån familjeförpackning mitt i vintern  och servera till pasta och riven ost. En riktig ratatouille ska innehålla paprika och aubergine också. Ibland åker det ner även sådant i vår variant om det finns över, men då ska det vara egen paprika och aubergine förstås!

squashkaka med jordgubbar

Det här receptet på Squashkaka fick jag i fjol av en väninna och det blev en favorit. Vitsen med att tillsätta squash eller annan grönsak i kakor är att de blir saftigare. I squashkakor ska man ha en neutral matolja som fett, men dels smakar alla våra matoljor rätt mycket av raps , oliv eller liknande och dels så tycker jag att smör liksom hör till när man bakar, så jag brukar byta ut oljan mot smält smör. Jag tycker det blir gott så! Du får dock orginalreceptet här och kan prova i sommar! Den går naturligtvis att frysa om det blir en favorit.

Squashkaka

1 squash, ungefär 2,5 dl, grovt riven

2,5 dl vetemjöl, tsk malen ingefära, 1,5 tsk bakpulver, 2 dl socker

1 dl olja

2 ägg

rivet skal av 1 citron

1,25 dl russin

Blanda ihop de torra ingredienserna. Tillsätt olja, ägg, citronskal, russin och sist den rivna squashen. Häll i smörad och bröad 1,5-liters form. Grädda i ca 50 minuter i 175 grader.

Minst en squashplanta borde finnas i varje trädgård eller balkong. Tänk bara på att den vill ha mycket näring och vatten, så kommer den att leverera!

Bilden på squashkaka är mitt bidrag till fotoutmaningen 365 foton nr 14 Bakverk

13 reaktioner på ”Dags för squash!

  1. I fredags skördade vi den första squashen! Liten, men riktigt fin. Jag tar till mig av soppreceptet, vi är riktiga soppätare under vinterhalvåret så det passar bra.
    Såg att du har pestskråpa hos hönsen. Det vill ju jag också ha!! Som det är nu hinner de ju krafsa och käka upp allt som eventuellt skulle kunna grönska hos dem.
    Vet du om de brukar ha såna plantor i trädgårdshandeln? Jag har aldrig sett det, men har å andra sidan inte kollat efter det tidigare.

    1. ja, jag har köpt pestskråpan på en handelsträdgård,men jag bor ju lite längre norrut. Det kanske anses som ett ogräs mer söderut..Men kolla, annars så kanske du kan gräva upp en planta om du frågar skogsägaren om lov?

  2. Visst är det trevligt med squash! Har lagat soppa o den blev riktigt god. Ska allt ta o prova baka kakan också, men först gäller det att ha tur med pollineringen. Har haft många blommor, men alldeles för få humlor. Lite orolig blir jag allt. Kantnepetan brukar locka till sig hur många som helst, men inte i år.
    Vet du om det går att frysa in squashen som den är, utan tillagning?
    Ha en bra dag!

  3. Jag måste nog tyvärr polinera för hand, dåligt med insekter på balkongen (även om det inte verkar så när vi sitter där ute) för nu har två blommor dött bort utan frukt.
    Annars växer plantan som en galning och många fler blommor är på väg!

    1. Huvudsaken den är på gång med fler blommor! Du kanske ska locka till dig fler pollinerare med fler blommande blommor. Åtminstone bin bor ju t.o.m på hustaken i bikupor i städer, så jag tror att de kan ta sig rätt högt. Annars får det bli för hand. Lycka till med odlandet! Det slår mig nu att om det var två blommor som fallit av i början på säsongen så kanske det var hanblommor. Dessa ger aldrig frukt. Hanblommorna verkar alltid komma först som jag uppfattat det…

  4. Dålig utdelning bland squash och pumpa hos mig. Kanske måste gödsla lite och vara bi? Troligen! Romanesco och en vit libanes väntar jag på med spänning, liksom några vintersquash – men de blommar knappt – bara slingrar iväg, mot ljuset kanske?

    1. Det är sämre i år tycker jag. Jag fick slänga många lite slibbiga i toppen som alltså inte pollinerats. Jag brukar aldrig behöva handpollinera. Det är enbart romanescon som gett utdelning. De andra vet jag inte vad de håller på med. Verkar knappt komma blommor!

Kommentera

