Galler finns inte enbart på grillen

Häromdagen skjutsade jag dotter med kompis till en strand lite längre bort. Eftersom jag fort blir lite rastlös av att ”bara” sola, så tittade jag runt lite med kameran.

Det mest i ögonfallande var en al som mer såg ut som den fått vattkoppor. Så här på en al, på en strand mitt i skogen, så spelar det inte så stor roll kanske. Om man får gallkvalster på sina frukt eller bärbuskar, så blir man lite mer irriterad. Det är svårt att göra något åt, mer än gräva upp och bränna hela busken.

Det är sk gallkvalster som med kemiska ämnen får trädet att producera dessa röda vårtor. Alla galler ser inte ut som dessa röda, men galler har något typ av utstickande form. Där inne kan sen kvalsternas ägg skyddas. De flesta kvalster är växtsugare. Det finns även rovkvalster. Dessa kan använda som biologisk bekämpning, mest i växthus, men förekommer även på t.ex jordgubbsland. Ett av de största kvalstren som finns är fästingar annars är de rätt små och inget jag kan fota med min kamera. Mer för den som vill finns också att läsa här.

Bilden på dessa galler ingår i fotoutmaningen 365 foton, nr 90 Galler

gallkvalster på al

Alen är ett lite annorlunda träd också. Den är kvävefixerare så den behöver inte spara på kvävet när det blir höst som de flesta andra träd. I stället för att dra tillbaka näringen in i trädet innan löven faller så kan alen släppa sina gröna ner på marken. Den har också s.k alkottar. Det är de förvedade honblommorna. De är väldigt små, någon cm bara. Dessa kan flyta och eftersom Al ofta växer  vid vatten så kan dessa kottar flyta iväg till andra stränder. Rätt ofta kan just alen vara ett av de första träden som dyker upp på en strand eftersom den klarar sig på lite magrare jord.

Hur fascinerande dessa galler än kan vara på en al några mil bort så vill jag som sagt inte ha några på vinbären, hallonen eller jordgubbarna. Nej, nu längtar jag efter att jordgubbarna på riktigt ska sätta fart. Tre st har vi fått hittills och det är inte mycket att att dela på då man är tre i familjen!

alkottar

Kommentera

