Planterat om rotfrukter. Kan man ens göra det egentligen?

Trots en makalöst fin  maj, så hann jag ändå inte få till trädgårdslandet där jag planerat att så rödbetor. Till slut bredsådde jag rödbetorna i en kruka inomhus, precis som man gör med sommarblommor. Sådde även kålrabbin så.

Jag  planterade ut dom för en vecka sedan medan hjärtbladen bara kommit upp. De sattes så att de hamnade 10 cm från alla sina grannar . Det finns alltså inga rader i vanlig  mening.  Ett tunt lager gräsklipp lade jag ut mellan plantorna. Jag har upptäckt att när jord saknar någon form av täckning tror våra katter att det är utmärkta platser för att ”göra sina behov” på, men om där finns fiberduk eller gräsklipp, så väljer det en annan plats. Det känns alltid bättre om de väljer ett ställe utanför trädgårdslanden tycker jag. Gräsklipp är också bra för att hålla kvar fukten och som gödning.

Plantorna verkar nu en vecka senare, ha överlevt flytten och vuxit på sig. Bilden föreställer rödbetan med den dramatiska namnet Bulls blood.

rödbeta Bull´s blood

I min iver att  inte så morötter och palsternackor för tätt i år, så blev det i stället för glest på några håll, men lite för tätt ändå på vissa platser förstås. I dag gallrade jag bort där de varit för tätt, men jag var väldigt försiktig och grävde i stället för slet upp rötterna och planterade dessa överskottsplantor i tomrummen i stället. Rotfrukter ska väl inte gilla att få sina rötter störda som jag förstått det, men det kan väl inte bli värre än att de blir lite greniga?  Raderna blev snyggare nu i alla fall!

´

palsternacka

Ni får väl fråga mig i höst om det blev nån skörd. 🙂

En reaktion på ”Planterat om rotfrukter. Kan man ens göra det egentligen?

Kommentera

