Man borde räknat ut att kålflugan skulle slå till..

Jag såg, tom fotade en kålfluga förra året, så jag borde räknat ut att friden var över, men lite besviken är jag ändå.  Jag har aldrig tidigare haft problem med just kålfluga under de 17 år vi haft ett trädgårdsland, så jag har inte täckt kålen med nät. Idag låg en kålplanta avgnagd och små tunna rothårsliknande larver kröp runt rotstammen. De var för små för att jag skulle kunna ta en bild med min kamera. Jag grävde upp hela jordklumpen och lite till och lade in den till hönsen som får söka igenom den. Man kan ju hoppas att det bara var EN fluga som lade ägg vid EN kålplanta, men kanske inte så troligt…

De andra plantorna sitter stadigt fast i backen än så länge i alla fall.

Nästa år får jag täcka med nät. Så får det bli.

Bilden visar en segerviss kålfluga som gnuggar sina händer i vild förtjusning…

Bilden ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 71 Fluga

kålfluga gnuggar händerna på kålblad

3 reaktioner på ”Man borde räknat ut att kålflugan skulle slå till..

Kommentera

