Katter äter både det man vill att de ska äta och annat de borde låtit bli…

Jag har funderat över hur det kommer sig att jag aldrig sett orm i vår trädgård. Visserligen är dom skygga, men någon gång borde man väl sett någon ändå…. Fick kanske förklaringen härom kvällen. Vår katt Cassis mumsade glatt i sig så det knastrade…

Eftersom hon verkar vara i god form fortfarande efter 1, 5 dygn får man förmoda att hon inte blev ormbiten, vilket känns bra. Jag hann aldrig vara med och se hur hon lyckades fälla den, men jag läste sen på nätet att det inte är helt ovanligt att katter tar orm.

cassis-orm

En duktig jägare är hon, men det här är första gången jag sett henne äta orm. Möss har hon tagit många gånger, även inomhus. Det uppskattas. Biologisk mångfald i all ära, men min gräns har passerats när mössen springer över köksgolvet. Det slipper man om man har katt.

Att ha katter när man bor i ett gammalt hus på landet underlättar livet. Så är det. Det underlättar dock inte livet för mössen. För det mesta så hinner man inte vara med om själva jakten och våra katter har aldrig lagt upp troféer framför ytterdörren, vilket uppskattas, men för precis ett år sen fick jag se en av katterna i aktion .  Jag blev rätt fascinerad av att  musen inte försökte smita. Det såg faktiskt nästan ut som att de lekte.

Cassis jagar mus

Bilden ingår i fotoutmaningen 365 foton  nr 44  Dramatik

mus

Katter sover 16 timmar per dygn och verkar verkligen kunna konsten att njuta. Man borde härma dom lite, men deras diet tror jag får vara för min personliga del. Jag är nog lite mer en grönsaks människa 😉

Cassis under solstol

8 reaktioner på ”Katter äter både det man vill att de ska äta och annat de borde låtit bli…

  1. Har aldrig hört talas om att katter kan äta orm, man lär sig nåt varje dag! Mina katter äter bara flugor, det är det enda de får tag i. De är nog dåliga jägare pga att de bor i lägenhet hela vintern. Men det är bara att berömma dem så att de blir glada, för dem är det ju blodigt allvar 🙂

    Vilken fin blogg du har!

    1. Tack! Jag tror katter har den där jägarförmågan redan från början. Våra katter var inte stora då de tog första musen. När Cassis fick kattungar, så tog hon in en halvdöd näbbmus åt dom att öva på…jag kände att där gick min gräns. Näbbmusen fångades in och fick gå ut igen… 🙂 Inomhus leker man inte med näbbmöss. Det är en regel när man bor ho oss. 😉

  2. Intressant blogginlägg! Tänker att kanske din katt ätit orm förr och är ”lite” immun mot giftet (om en katt nu kan bli det?). Gillade din reflektion över biologisk mångfald 🙂 och håller med dig att skadedjur får allt hålla sig utomhus!

Kommentera

