”Citrusträd på grönbete” eller ”hur man undviker att katter kissar i blomkrukorna”

Vad passar väl bättre än att ta ut sina krukväxter på grönbete än en dag som denna då det är grådisigt och småduggar? Även växter kan faktiskt bli solbrända, så man ska ta det lite varligt och vänja även dom med utelivet genom att ha dom i skugga någon vecka.

Den större krukan innehåller ett mandarinträd, eller buske ska man kanske kalla det för, eftersom det är klippt som en sådan. Dottern stoppade ner en mandarinkärna i jorden på dagis för 10 år sen och nu är den riktigt stor, trots att den klippts ner emellanåt för att rymmas bättre. Den mindre är resultatet av en citronkärna som vi stoppade ner för några år sedan bara. Det är rätt kul att plantera små kärnor och frön som man hittar i det man äter. Även om det inte alltid blir frukter så kan det bli rätt snygga krukväxter.

Vi har aldrig fått våra citrusträd att blomma, men det är inte så lätt att efterlikna en medelhavsvinter inne på vintern i ett normalt svenskt hem. Det ska vara ljust och 10 grader; inte så många rum där man har det så.

Om någon undrar över stenarna i krukorna så beror dessa på att katterna fick för sig att de stora blomkrukorna som vi har ståendes på golvet var toaletter.  Provade då att byta ut jorden och lägga på större stenar för att göra det mindre toalettlikt. Det fungerade och sen dess får stenarna vara kvar.

Man kanske skulle passa på att vara lite extra snäll även mot de andra krukväxterna man har här inne?

citrus på grönbete

6 reaktioner på ””Citrusträd på grönbete” eller ”hur man undviker att katter kissar i blomkrukorna”

  1. Jag har aldrig tålamod att sakta vänja inneväxterna vid utelivet. Jag kastar brutalt ut dem och sedan ser de helt eländiga ut ett bra tag efteråt. Men det är i alla fall bättre än att ha dem kvar inne. Jag hinner aldrig vattna tillräckligt! Och det är så praktiskt att bara gå över med vattenkannan när de andra växterna också ska ha en slurk 🙂

    1. Ja jag kastar också brutalt ut dom, men jag ställer dom på en skuggig plats först. Det gör jag efter att jag dödade nästan alla mina krukväxter första året jag flyttade ut dom… 🙂

  2. Väldigt fina citrusträd! Vi brukar sätta ut våra hibiskusar men nu är de så jättestora att vi inte klarar att transportera dem;)
    Ha det gott!/Laila

Kommentera

