Rena Ernst Kirchsteiger detaljen hade landat på mitt växthus.

Kortvingar är bra. Såna ska man ha många av i sin trädgård. Just den här (som jag tror är en ontholestes murinus) hittade jag i mitt växthus. Den försökte gömma sig bakom en regel, men jag lyckades skrämma fram den tillräckligt länge för att hinna få den på bild. Den lever på kompost och fungerar alltså som en nedbrytare, men andra kortvingar är rovdjur eller  parasiterar på  exempelvis kål och lökflugelarver. Kål och lökflugelarver uppskattas normalt inte av någon som är intresserad av köksträdgårdodling.

Tittar man lite närmare på den här kortvingen så ser den lite chict rostig ut tycker jag . En snygg inredningsdetalj i trädgården, så den får stanna hos mig så klart!

Bilden ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 256 Rost

kortvinge ontholestes murinus rostig insekt

Kommentera

