Smal som en sparris

Man brukar ju säga ”smal som en sparris”, men det här är löjligt! Det gröna bladet som kommer in från vänster är en förrymd purjolök, så ni har något att jämföra med. Hur purjolöken kom dit har jag ingen aning om.

smal som en sparris

I min rädsla att sparrisen inte skulle övervintra så har jag provat att odla den i sand med gräsklipp som täckmaterial. Det har jag haft nu i 3 år. Enligt konstens alla regler så ska det ta tre år innan man får smaka, men det verkar inte bli något med det i år i alla fall. Min gissning är att det varit för magert. Så här tunn har sparrisen inte varit de tidigare åren. Som jag förstått det nu i efterhand så ska sparris ha rätt fet jord. Mitt  gödselvatten kommer väl till pass när det blir klart.

Gödselvattenhinken luktar inte ännu, men det bubblar. Helt klart pågår aktivitet och nedbrytning i min hink. Den är nu inne på sin 3 :e dag. Eftersom det har varit rätt kallt och  regnigt här på slutet så påskyndas inte processerna direkt, men den är  på gång. När den är klar ska sparrisen definitivt vattnas med innehållet.

ogräsvatten på jäsning

Bilden på sparrisen ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 276 Smala

3 reaktioner på ”Smal som en sparris

Kommentera

