Nu kan jag hålla jämnare temperatur i växthuset

De växter vi har i växthus vill ha det lite varmare, men det får inte bli för varmt. På kvällarna däremot när solen inte skiner så kan det i Sverige bli lite väl kallt nattetid även i ett växthus, speciellt på försommar och höst. Det blir kanske inte frost, men många av de växter vi har i våra växthus vill ogärna att det går under 10 grader. Det är därför bra om man på något sätt kan magasinera värmen under dagen och låta den avges på natten.

Ända sedan jag för några år sedan såg gabioner fyllda med sten på Wijs trädgårdar, så har jag tänkt att jag skulle vilja ha något liknande i det ena växthuset. Sten har just den förmågan att den kan värmas upp under dagen och sakta avge värme när det blir kallare. Helst skulle man vilja ha en hel stenmur, men eftersom växthuset är byggt mot en gammal ladugård i trä, så låter detta sig inte göras.  Nu finns där i alla fall en  egen konstruktion, en variant av en gabion på plats. Det blir förmodligen en till till bredvid för det var inte så svårt.  Vi böjde till armeringsnätet och spikade fast det i reglarna på huset. Sen var det bara att fylla med sten. Det blev ett bra träningspass. Armeringsnätet i rostfritt stål kostade 50 kr på en byggaffär. Överkomligt tycker jag.

stenvägg i växthuset

Stenar är verkligen vackra. När man betänker deras långa historia och hur de bildats och omformats, så blir de ännu vackrare. Jag bor i stort sett på en rullstensås, så de stenar man hittar är mjuka och slipade under senaste istiden.

(Bilderna på denna ”värmekälla” passar bra in i fotoutmaningen 365 foton , nr 350 Värme

tomatklase framför stenväggen

Så länge jag haft växthus har jag haft en vattentunna inne i växthuset. Även vatten är bra på att magasinera värme. Vattnet värms upp på dagarna och avger värme på nätterna.  Man kan så klart även använda det till att vattna med. Det finns snyggare vattentunnor än  gröna plasttunnor, men det är en sån jag har och den fungerar bra.

Plantan till väster är en Mexikansk tagetes. Den ska bli 2 m och  sägs vara allmänt bra tillsammans med tomater, så jag provar det i år. Rätt snygg planta också, så det är inte förgäves även om den inte gör gott för mina tomater!

vattentunna magasinerar värme

8 reaktioner på ”Nu kan jag hålla jämnare temperatur i växthuset

  1. Hej!
    Kikade in här för första gången igår. Verkligen fin blogg! Den blev ju inte direkt sämre när du verkar bo i närheten av Umeå.
    Undrar nu var någonstans du köpt det där rostfria nätet. Skulle behöva något liknande till klättrande växter.
    Tacksam för svar! Ha det gott!

    1. Kul att du uppskattat mina inlägg!
      Jag köpte nätet på Beijers, men det finns nog säkert likadana på alla byggvaruhus i stan. Jag jobbar i närheten av Beijers och tycker att jag fått bra hjälp och vägledning när jag varit där och funderat över något.

  2. Vilka idéer du har och vad snyggt det blir! Måste nog skriva upp på min önskelista till framtiden om ett platsbyggt växthus mot laduväggen. Det är tusen gånger charmigare än mitt i kanalplast..

Kommentera

