Gurka och squash har både hon- och hanblommor

Gurkan blev lite bortglömd av mig här i vår. Jag brukar inte så förrän 1:a maj, men i år blev det ännu någon vecka senare. Efter sen sådd så blev de inte heller omplanterade som de skulle. En del säger att gurkor är väldigt känsliga och inte ska planteras om utan att man ska sätta två frön i en större kruka och sen gallra. Jag har inte märkt av att just gurkor skulle vara känsliga mot omplantering, däremot är de känsliga för att bli planterade i kall jord och för att torka ut. Gurkorna blir beska om plantorna utsätts för torka och de stannar i växten om de planteras i för kall jord.

Nåväl, även om mina egensådda gurkplantor inte kommit så långt, så kan jag  i alla fall glädja mig åt den planta av Äppelgurka som jag bytte till mig. Där blommar det frikostigt och små runda äppelgurkor har börjat visa sig!   Ska man vara ärlig så ser den inte så aptitlig ut, men smaken är fräscht ”äpplig” och den ger många små gurkor.

äppelgurka

Gurkor brukar växa snabbt så länge de får mycket näring, vatten och värme,  så jag känner mig rätt övertygad om att de andra plantorna kommer starkt här på slutet nu när den äntligen fått lite mer jord runt rötterna. Jag får väl återkomma om vilken av årets gurksorter som blev årets favorit senare.

Gurkor har precis som squash, melon och pumpa både han och honblommor. Får man mycket hanblommor så kan man kosta på sig att äta några av dessa. På hanblommorna blir det inga frukter utan de bidrar med pollen till att befrukta honblommorna. Det är lätt att se skillnad på de olika blommorna.

Det finns även mordernare gurkor som är sk partenokarpa (betyder jungfrufödsel). De har bara honblommor och behöver inte befruktas. Man ska inte plantera gammeldags sorter bredvid modernare partenokarpa sorter för då riskerar man att de partenokarpa gurkorna befruktas. Det resulterar i att de blir missbildade och inte smakar bra. Själv odlar jag enbart olika gamla sorter för att jag tycker det är kul att testa gamla kulturarv och för att inte riskera att sorterna blandas. Har man bara en begränsad yta får man välja vad man vill ha .

Den här guldbaggen mumsar i sig pollen från en hanblomma. Blomman sitter direkt på den tunna stjälken.

hanblomma gurka

Honblommorna har ett fruktämne under sig som exempelvis melonplantan här nedan som jag provade att odla i mitt köksfönster förra sommaren. Det är fruktämnet som sväller upp om blomman blir befruktad. Fruktämnet ser lite ut som en miniversion av det som ska komma. Som tur är så befruktas gurkorna av insekter så länge som man har dessa utomhus eller i växthus, så det behöver man inte göra själv. Meloner måste däremot handpollineras.

Om änden på gurkan blir lite mjuk och kletig så kan det bero på att det inte blev någon pollinering. Det gäller både gurka och squash. Enklast undviker man det genom att vara extra snäll med alla pollinerare i sin trädgård. Många blommor, bra boplatser  och inga insektsgifter brukar vara det enda som de ställer som krav för att göra ett bra jobb.

Största äppelgurkan är idag 3 cm i diameter ungefär, så den första tuggan från egenodlad gurka är inte långt bort nu! 🙂

honblomma melon

4 reaktioner på ”Gurka och squash har både hon- och hanblommor

  1. Jag provade aubergine ifjol (köpt planta). Det blev två frukter som var goda och fina men den fick vansinniga mängder löss och jag har inte vågat mig på en ny i år av den anledningen. Men svår att sköta var den inte.

    1. Jag har inte haft problem med löss på auberginer än. Jag antar att de gillade mitt äppel och körsbärsträd bättre, för där var det groteskt mycket i fjol!
      Man lär ska kunna minska på lusangrepp om man inte låter plantorna torka ut, men förra året var ju torka inget större problem, så jag vet inte varför de var så vilda och galna i mina träd…

Kommentera

