Kål är populärt för alla, även för insekter.

Planterade kål häromdagen. Jag sår alltid kålen inomhus runt 1:a maj för att kunna plantera ut den då frostnätterna är över, vanligtvis efter 10 juni, men i år ser det ut som att det fungerar att göra det tidigare.

Jag har satt lite broccoli, blomkål, röd spetskål, pac choi, palmkål och grönkål. Kål är vansinnigt nyttigt och gott och tål lite minusgrader utan att ta skada. Den idealiska grödan med andra ord, om det inte vore för att  det är så svårt att få ha den för sig själv. För att kålen ska kunna stå emot alla sina hungriga fans, så måste den ha en näringsrik och fuktig jord. För att få båda dessa så lägger jag alltid gräsklipp runt plantorna.

vitkål_ spetskål_ grönkål_

Redan idag så var det stora tuggor tagna av Pac choien.  De pyttesmå insekter som jag hittade på den såg inte ut att vara de skyldiga, men om någon vet vilka de är som jag tagit kort på här nedan så får ni gärna berätta! Den vita misstänker jag kan vara skyldig, men då dess larv. Jag tror att det kan vara en s.k. kålmal.

pac choi i utförsbacke vitt som flyger runt pac choi

När man planterat ut kålen så brukar man också se vita fjärilar som cirklar runt. Jag gillar fjärilar, men inte vita.

Kålfjärilar och rapsfjärilar är vita och deras larver kan förvandla vilket kålblad som helst att se ut som någon skjutit på det med hagelgevär. Har man bara några kålplantor kan det löna sig att gå igenom bladen nu när de är små. Hittar man minsta ägg eller grönaktig larv så tar man raskt och krossar dom. Larverna är små tunna trådar i början och mot slutet när de ätit upp din kål är de rätt feta. Den känslige använder handskar för detta jobb eller kastar larverna till hönsen om man har såna. Efter midsommar brukar det ha lugnat ner sig lite och större plantor brukar klara sig bättre mot sina objudna gäster. Bilderna på ägg och larv här nedan tog jag förra sommaren och jag tror att det är kålmalens. (Bilden på ägget ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 123 I handen

rapsfjärilsägg rapsfjärilslarv

Kålfjärilen lägger sina lite gulaktiga ägg i lite större grupper och larven är inte enbart grön, så bilden på puppa och ägg jag fotat här nedan tror jag är resultat från kålmalen. Förra året vann jag inte kriget, men jag lyckades året innan dess. I år är jag laddad. Kålen är MIN!

kålfjärilsägg och puppa

Inget slår dock den lömska kålflugan. Hon lägger sina ägg vid rothalsen av plantan och kålflugelarverna kryper ner under jord och äter upp plantans rötter. Det är svårt att vinna mot kålflugan om man väl fått in henne i sina odlingar. Har hittills lyckats klara mig. Inbillar mig att det kanske är det väldigt tjocka täcket av gräsklipp som kan göra det lite svårare för henne. Lyckades i alla fall fånga henne på bild förra sommaren. Man ska inte döma någon p.g.a av deras utseende, men hon ser ruskig ut!

kålfluga gnuggar händerna på kålblad

Man kan dock förstå deras oblyga förtjusning. Kål ÄR gott!

palmkål med vattendroppar

9 reaktioner på ”Kål är populärt för alla, även för insekter.

    1. Jag tycker absolut du ska testa! Har man bara någon enstaka planta kan man ju kolla lite extra på den för att den inte ska bli uppäten av andra. Just grönkål kan man skörda även sedan snön fallit, så go for it! Kanske bör man ha en isolerad kruka då, så att inte rötterna fryser bort?

      1. Min mormor odlade alltid grönkål och den togs in till jul! Kommer ifrån Halland och där äter vi ju grönkål, skinka och senap i stora lass!!!
        Så jag ska verkligen testa. Men jag antar att man sätter kålen ifrån frö- det finns väl inte plantor att köpa?

      2. Jo det finns plantor att köpa också. Vet inte hur det ser ut där du bor, men kolla plantloppisar eller på ställen där man säljer sommarblommor, annars är det inte svårt att dra upp från frö heller.

Kommentera

