Olika täckmaterial till jordgubbar

Efter att ha testat svart täckväv och bark några år som täckmaterial till jordgubbsplantor, så provade jag lite större stenar i stället för bark förra sommaren. Min tanke var att stenarna skulle hålla värmen, hålla kvar markfukten och förhindra att ogräs skulle växa igenom. Det fungerade. Det var dock ett evinnerligt släpande med sten. Både på vår egen gård och i grannens sandtag finns det gott om varan, så problemet med den här konstruktionen uppstår väl bara när jag måste göra om jordgubbsbädden om några år…

Bild från förra sommaren:

jordgubbsbädd med kullerstensbeläggning 1

I år har de vuxit till sig:

jordgubbsbädd med kullerstensbeläggning

För några år sedan såg jag på TV hur Marie Mandelmann använde ull som täckmaterial i en av sina rabatter. Sen dess har jag klurat på det där och i år har jag då äntligen gjort det, använt ull som täckmaterial. Jag har ingen plastväv under, så det ska bli spännande att se om det blir mycket ogräs som växer igenom. Ullen har jag fått tag på gratis hos en lokal fårfarmare.

Det är tydligen ett problem idag att man inte vet vad man ska göra med all ull. Som det är nu så bränns det mesta. Såg på nyheterna för några dagar sedan att ull även ska förhindra sniglar att ta sig fram och att lukten avskräcker rådjur. Jag har varken problem med mördarsniglar eller rådjur, men ”vanliga” sniglar kan också var ett problem. Kanske borde man testa att lägga lite ull under salladen och savoykålen? Det ska i alla fall bli spännande att se om det fungerar!

Vill ni se inslaget så hittar ni det här: Snigel stöter på patr(ull)

jordgubbsplantor med ulltäckning

6 reaktioner på ”Olika täckmaterial till jordgubbar

  1. Vad snyggt det blir! Jag min dummer har ju lagt ullen i gången men det här var ju ännu smartare! Jag får nog ragga upp fårbonden igen och se om det finns någon ull kvar 🙂

Kommentera

