Nästan självförsörjande på paprika

Nu står där 7 stora krukor (ca 20 l) med varsin paprikaplanta på rad i växthuset. Har provat sorten i tre år nu och är väldigt nöjd. Den heter Ference Tender och är en lite härdigare variant. Den är god. Det blir många!

Paprikaplantor_Ference Tender

Sådde frön 1 mars i år och redan nu så finns där en hel del lite större gröna frukter, men än ska man inte äta dom tycker jag. De ska vara röda för då är dom som sötast och godast. Extra gott blir det med lite bredbar getost på.

Det är praktiskt att ha dom i kruka för då kan man ta in dom som fortfarande har frukter att ge när höststormarna börjar vina. Sista paprikan i våras åt vi till påsk, men sen fick den åka ut eftersom bladen blivit angripna av någon ohyra.

paprika med getost

Varje år när jag sår dessa så slås jag alltid av hur viktigt det är att växter får mycket plats kring rötterna. Plantor som man av någon. anledning inte kunnat byta till större krukor allt eftersom de växer, står nästan stilla. Hittade en bortglömd paprikaplanta idag som inte ens börjat blomma trots att alla andra redan blommar och har börjat bilda frukter. Växter är kanske som folk är mest. De behöver helt enkelt lite sol, näring och utrymme för att kunna växa och bli sitt optimala jag. 🙂

12 reaktioner på ”Nästan självförsörjande på paprika

  1. Så fina! Jag var så sen med mina paprikor och chilis att jag bara har tendenser till minimala blomknoppar än och inget mer. Jag tror dock att jag ska hinna få lite frukter i tid för hösten ändå. Jag ska spara minst en av varje sort över vintern, resten av chilifrukterna får jag torka eller lägga in.

    1. Har du knoppar redan så hinner du ju få. De flesta av mina blommar under hela sommaren och ger frukt allteftersom. Jag väntade i massor av år med att prova paprika för jag trodde det var svårt, men det är det ju inte!

      1. och tack Elin för tipset om att övervintra förresten! Skulle nog gott bättre om jag sluppit trippsen som ville äta upp bladen där fram på vårkanten.

  2. Förra året var ett riktigt dåligt odlingsår för oss, men den enda Hot Lemon -chilin som alls gav skörd var den bortvalda taniga plantan som stod gömd bakom gardinen i arbetsrummet. Kompisarna fick större krukor, massor med näring och en flytt till balkongen och gav oss inget annat än bladverk tillbaka. Den som blev kvar i mager uttorkad jord i en liten tetraförpackning (för 500g krossade tomater) hittades en dag i full blom, penselpollinerades och gav skörd långt in på vintern.
    Nu är den hårt nedklippt och nyligen omplanterad och förhoppningarna är höga.
    Sensmoralen är dock att just chili nog inte ska ha det för bra…

    1. Ja det är sant Maria att de ska inte ha det FÖR bra. För mycket gödsel, så blir det bara gröna blad. Det gäller allt som ska ge bär eller frukt. Jag ger inte alls så mycket extra näring. De får ny jord och så får de nöja sig med den. Ibland kommer jag ihåg att ge en skvätt flytande biobact när det gått en bit in på sommaren. Min erfarenhet är att paprika och andra växter inte får inte ha det för trångt bara. Ett år satte jag en planta i en liten kruka för att jag hade inget annat. Den gav 1 paprikafrukt till skillnad från de som haft lite space runt fötterna och producerade en 10- 15 frukter var. Jag tror att en av anledningarna kan vara ett de får så ojämnt med vatten om man har för små krukor. Lättare att hålla lagom fukt i större jordvolym helt enkelt.

  3. Vad mycket frukt! Jag har bara knoppar på mina plantor men jag satte också sent och har dem i köksfönstret. Och kanske lite trångt i krukan, i dag ska de få flytta till större. Intressant att läsa din blogg!

    1. Vilken fin blogg du har! Spännande med receptet på basilikaglass som du hade. Det måste jag testa! I mig bor också en ”fröbombare”, men jag har inte riktigt vågat omsätta det till praktisk handling än 😉 Det är roligt att man börjat odla även i städer nu tycker jag!

  4. Oj! Mina paprikaplantor är typ 7 cm höga… tror du de kommer hinna bli frukt på dem i sommar om de står inne och planteras om snart?

      1. Jag menar alltså att själva plantan är 7 cm hög… men du tror alltså att den i en större kruka kommer kunna växa på sig, blomma och bära frukt, om än inomhus (och ute på dagen)? Jag satte fröna i mitten av maj, från en köpepaprika… Vilken jord skulle du rekommendera att plantera om i? Planteringsjord eller blomjord?

      2. Blomjord är oftast mer näring och bättre för saker som ska vara i större krukor. Jag förstod att du menade att plantan var liten, men den hinner gissar jag. Hinner den inte så kommer du ändå att kunna få frukt senare i höst om du tar in krukan innan frosten kommer! 🙂

Kommentera

