Myror = bladlöss?

Köpte havtornsbuskar i fjol, en hona och en hane som sig bör. Hanen heter Rudolf, precis som min morfar gjorde, så jag tyckte det passade lite extra bra.

Det går så vansinnigt fort nu. Det växer så det knakar, så jag har inte hunnit titta till just dessa buskar förrän igår kväll. Hade hoppats på att få se blommor eller knoppar. Havtorn ska blomma på bar buske, så de borde ju vara lite extra tidiga tänkte jag.

Inga blommor såg jag, men  byns alla myror verkade ha samlats just där. Förra året hittade jag massor av myror på äppelträdet, som då var nedlusat med bladlöss.  Myror gillar ju att ha små bladluskolonier som de kan mjölka på sk ”honungsdagg” . Den här gången såg jag  inte till några bladlöss. Utsöndrar havtornsbusken nåt gott eller fanns där en liten begynnande bladluskoloni i alla fall?

myror på

2 reaktioner på ”Myror = bladlöss?

Kommentera

