Lök

vitlök

Vitlöken sjunger på sista versen nu, men den har räckt hela vintern och snart är ny på gång.

De klyftor som jag grävde ner i höstas har tittat upp och även de som jag bevisligen glömde ta upp har också grott i det gamla löklandet som snart är det nya morotslandet.

Tills dess att den nya vitlöken är klar får man passa på att frossa i gräslök och i alla fall provsmaka lite av ramslöken som glädjande nog överlevt tre vintrar nu. Något direkt ogräs har den inte hunnit bli, men den lever och smakar gott trots att den fått flytta från ett behagligt liv i Skåne upp till zon 6. Påminner lite om små tappra soldater när den sticker upp.

ramslök

Har testat nåt jag aldrig gjort förut. Har frösått rödlök. Long Red Florence heter den. Läste att det var en av de godaste rödlökarna, så nu hoppas jag att det ska vara så! 28 mars åkte fröna i jorden och nu börjar det se lite trångt ut i mjölkkartongerna. Törs man sätta ut dom i landet tro? Kanske bäst att vänta  tills det är garanterat frostfritt runt 10 juni? Lök är ju och andra sidan tåligare… Om man sätter fiberduk över borde det ju vara säkert…eller?

Red Florence

Bilden på vitlöken får symbolisera nr 119 Lök i fotoutmaningen 365 foton

6 reaktioner på ”Lök

  1. Blev de bra – dvs tillräckligt ätstora – de där frösådda långa Florence? Har fröpåse och vill – men är det lönt?

  2. Nu står mina lökstrån där – i småburkar. När är det dags att ge dem mer näring alt planera om i större burkar? Är fortfarande skeptiskt men optimistisk! 😉

    1. Ja, jag är ju ingen lökexpert, men vill minnas att jag inte var särskilt frikostig med gödning, men jag gissar att ju mer plats du har att ge desto större hinner de bli. Mina såg ut så här i slutet av maj i fjor och då hann de bli hyfsat stora när sommaren var över. https://tradgardssurr.wordpress.com/2013/05/31/lok/

      Då sådde jag först i slutet av mars. I år har jag sått betydligt tidigare, så jag kanske hinner plantera om dem en sväng när jag tar ut plantorna till växthuset.

    1. nej, jag delade dom bara försiktigt när det var dags och de repade sig bra och de gröna som var lite halvliggande inomhus reste på sig när det kom ut.

      Man kan ju klippa lite för att äta, men man ska inte ta så mycket om man vill ha större lökar har jag fått lära mig.

Kommentera

